Het 2e spoor- / outplacementtraject van O&O werkt. bestaat uit zes fasen die men afhankelijk van

de situatie meer of minder uitgebreid doorloopt.

 

Fase 1:

Inventariseren van de situatie

Aan de hand van een intakegesprek en een eventueel gesprek met de huidige werkgever wordt

de situatie in kaart gebracht.

 

Fase 2:

Eventuele rouwverwerking

Het vergt vaak tijd om iemand gemotiveerd te krijgen voor uitstroom naar een andere werkplek.

De woede, de vertwijfeling en het verdriet over het aanstaande verlies van de baan of het onrecht

dat iemand in zijn ogen is aangedaan moet verwerkt zijn voordat iemand verder kan.

We kunnen hierbij helpen door middel van individuele coachingsgesprekken en ook kunnen NLP en

ontspanningstechnieken worden ingezet.

 

Indien op basis van ervaringen uit fase 1 en 2 wordt vastgesteld dat betrokken werknemer niet wenst

mee te werken aan een uitstroomtraject wordt opdrachtgever op de hoogte gesteld.

Indien werknemer gemotiveerd is, wordt overgestapt naar fase 3 van het uitstroomtraject.

 

Fase 3:

Zelfonderzoek en onderzoek van de arbeidsmarkt

De werknemer moet, om effectief te kunnen solliciteren, goed weten wie hij is, wat hij kan en wat hij wil.

Samen met de consulent wordt een persoonlijk profiel opgesteld. Eventueel kunnen we instrumenten als

de sterkte-/zwakte-analyse, psychologische testen, persoonlijkheidstesten en interessetesten inzetten.

Het doel is om de werknemer inzicht te bieden in de eigen loopbaanwensen en loopbaanmogelijkheden.

 

Naast het zelfonderzoek is het belangrijk te weten welke mogelijkheden er zijn op de arbeidsmarkt. Wat

zijn de kansen op de arbeidsmarkt? Is er vraag naar mensen voor functies die passend zijn? Moet de

werknemer, gezien de vraag op de arbeidsmarkt, worden bij- of omgeschoold?

Deze fase in het traject wordt afgesloten met een duidelijke zoekrichting. De werknemer en de consulent

hebben nu duidelijk naar welke functies moet worden gezocht.

 

Fase 4:

Sollicitatietraining

Veel werknemers die in een 2e spoortraject terechtkomen hebben al jaren niet meer gesolliciteerd.

In deze fase wordt aandacht besteed aan het opstellen van een goed curriculum vitae, het schrijven

van sollicitatiebrieven, inzicht geven in vacaturesites en andere vacaturevindplaatsen, netwerken,

telefoneren met potentiële werkgevers, gebruik maken van social media en het oefenen van

sollicitatiegesprekken.

In deze fase wordt er rekening gehouden met de behoeften en het niveau van de klant oftewel:

O&O werkt. levert maatwerk!

 

 

Fase 5:

Bemiddelingsfase

Nu de emoties zijn verwerkt, de kandidaat weet welke functie hij wil en kan uitoefenen en hij is wegwijs

gemaakt in sollicitatieland, kan het daadwerkelijke zoeken naar een baan beginnen.

De consulent ondersteunt de kandidaat in het zoekproces en de markt wordt intensief benaderd. Ook het

instrument ‘Jobhunting’ zal in deze fase door de consulent worden ingezet.

 

Fase 6:

Nazorg/coaching in de nieuwe baan

Bij de start van een nieuwe baan of eigen bedrijf ondersteunt de consulent van O&O werkt. de werknemer

om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.

We hanteren een periode van 3 maanden voor de nazorg. Mochten zich gedurende deze periode

problemen voordoen dan kunnen we deze, samen met de nieuwe werkgever, oplossen.

 

Rapportages

·   De opdrachtgever krijgt per kwartaal individuele voortgangsrapportages aangereikt.

·   Na afronding van het traject wordt binnen twee weken een eindrapportage aan de opdrachtgever

    verstrekt.

 


O&O werkt.

Leonard Springerlaan 7

9727 KB Groningen

 

Telefoon:     050-7676068

E-mail:        info@oowerkt.nl

KvK:           60079401

BTW:          NL853757306B01

IBAN:      NL70 INGB 0006 3996 93